Emotioneel zwaar weer, 4 tips om je eigen klimaat beter te regelen

, in

emotioneel zwaar weer

Nog niet zo lang geleden tijdens het trainen van een team werd ik mij ervan bewust dat de innerlijke stormen bij de deelnemers als een orkaan door het team gierden. Ze frustreerden het team om te groeien tot het potentieel dat ze in zichzelf herkenden. Echter, de hoogte die het team bereikt, hangt af van de mate waarin een individuele medewerker zijn persoonlijke ontwikkeling weet te borgen. We weten dat werk en privé niet los van elkaar te zien zijn. Ook weten we dat als je een deel van jezelf niet laat zien op je werk, dit niet betekent dat dit deel van je er niet is. Hoe meer je de mens als geheel kunt zien in een organisatie, hoe meer je ook alle talenten kunt inzetten. En, hoe meer je ook kunt voorkomen dat medewerkers onnodig onder hun eigen potentieel functioneren, of zelfs (onverwachts) uitvallen door klachten die onvoldoende zichtbaar waren. Mensen zijn eigenlijk net als het weer. Er is altijd wel wat en je kunt het er altijd over hebben.

Meteorologie als metafoor

Ieder mens is anders, ieder mens is uniek zo als ook iedere plek op aarde. Op sommige plaatsen is het klimaat zeer gematigd en op andere zeer extreem. Belangrijk is wel dat je weet te handelen naar het klimaat waar je je in bevindt. Ben je ergens waar het tropisch warm is, dan kun je niet zonder goede zonnebrand. Is het weer koud en guur, dan vraagt dit om goede waterafstotende en warme kleding. Zie hier een brug naar ons innerlijk klimaat. Niet iedere figuurlijke regenbui is reden om hulp bij derden te zoeken. Het kan juist heel verfrissend werken om zelf aan de slag te gaan. Wanneer je je in zwaar weer bevindt en je hebt geen idee wanneer bij jou de zon weer gaat schijnen, dan kunnen de tips verderop in deze blog je helpen. Al is het maar om je te herinneren dat achter de wolken altijd de zon schijnt.

Mijn klimaat

set-van-de-meteorologie-iconen_21-32143776Zelf woon ik in een behoorlijk wisselend klimaat. Ik ken periodes van emotioneel zwaar weer, maar ook periodes dat het heerlijk warm en zonnig is in mijn binnenwereld. Als het lang slecht weer is, raadpleeg ik een meteoroloog (coach). Deze kijkt dan met me mee naar de golfstromen, hoge- en lagedrukgebieden en geeft me inzicht in het weerbeeld voor de komende periode. Hierdoor kan ik beter voorbereid verder op mijn reis. Neem ik een paraplu en een warme wollen trui mee of pak ik mijn bikini in. Dit is een mooie metafoor voor wat een coach voor mij betekent. Zelf doe ik als coach niet anders. Als een meteoroloog kijk ik met je mee in het gesprek met jezelf en help ik je inzicht te krijgen in de emotionele staat waarin je je op dat moment bevindt. Ik stel je vragen die helpen focus te krijgen op de gebeurtenissen die zich hebben voorgedaan. Ook kijken we welke gedachten en emoties daarop van invloed zijn en welke uitdagingen voor je liggen. Als coach werk ik toekomstgericht. Ik kijk met je mee waar je naartoe wilt. Wat is je bestemming en met welke weersomstandigheden heb je rekening te houden op deze reis?

4 dingen die je zelf kunt doen om je klimaat beter te leren kennen

  1. Houd een dagboek(je) bij.
    Neem voor je gaat slapen even de dag met jezelf door. Schrijf kort op wat je aan de dag beleefd Wat vond je leuk en wat niet? Hoe voelde je je? Misschien kun je terwijl je schrijft van perspectief veranderen. Door je ervaringen op te schrijven, kan je meer afstand van gebeurtenissen nemen en er met een helikopterview naar kijken. Hoe ziet het er van een andere kant uit?
  2. Schrijf iedere dag drie dingen op waarop je die dag trots was.
    Dit lijkt op de eerste tip, maar dan meer gekaderd. Hier breng je focus aan op de dingen die goed gaan in je leven. In de ochtend lees je ze nog een keer terug; dit om de start van je dag een positieve boost te geven. Deze oefening werkt goed wanneer je een sterk ontwikkelde negatief/kritische kant hebt. Ik doe dit regelmatig, het kan soms zo simpel zijn als:
    – ik ben trots dat ik de dag begonnen ben met een groene smoothie en daarmee goed voor mezelf gezorgd heb;
    – dat ik mijn dochter heb kunnen uitleggen wat haar behoefte achter haar boosheid was.
    Of soms zelfs zo klein als: ik heb kunnen genieten van de zonnestralen op mijn huid. Het bewust zijn van die kleine momenten van genieten heb ik heel erg nodig op momenten van emotioneel zwaar weer.
  3. Herken je momenten van flow.
    Dit kunnen korte momenten zijn (microflow). Als je goed voelt, dan heb je ervaren dat het de momenten zijn dat je energie ging stromen. Bij mij ontstond zo’n moment tijdens een gesprek met één van mijn zwermpartners. Ik realiseerde mij dat ik als coach onderscheidend ben voor mensen die zich in emotioneel zwaar weer bevinden. Een ander voorbeeld was toen ik feedback schreef op een reflectieverslag. Ik weet dat het bij de schrijver grote moeite heeft gekost om deze woorden op papier te krijg Ik word heel blij wanneer ik lees dat ik een beetje heb kunnen bijdragen aan het leren omgaan met iemands eigen klimaat.
  4. Ga in gesprek met een ander.
    Merk je dat je in cirkels denkt? Ga dan in gesprek met een vriend of vriendin, je partner etc. Het gaat erom dat je de woorden fysiek uitspreekt. Mocht je merken dat de onderwerpen steeds terug blijven komen, dan is het een goed idee om in gesprek te gaan met een coach. Dat is anders dan gewoon een goed gesprek. Ik klets graag en veel, mijn vrienden kunnen dat bevestigen, maar in een coachgesprek luister ik vooral. Zo’n gesprek veronderstelt een professionele basishouding die vooral vragend is, vanuit gelijkwaardigheid en verwondering. Een coach vindt niks en is waardenvrij.

Meer informatie?

Een meteoroloog nodig die mee kijkt naar jou klimaat, bel mij voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek.
Meer artikelen van mij lezen? Zie mijn persoonlijke pagina.

Mijn diensten:

Persoonlijke coaching één op één, los gesprek;
Coachtraject 5 tot 8 gesprekken;
Re-integratie na burn-out;
Loopbaan begeleiding.

Artikel delen: